Friday, December 30, 2011

Assalamualaikum ladies :) Alhamdulillah we've reached the last friday of 2011. What is one of your most memorible-beautiful-unforgettable event in 2011? If you ask me, my greatest achievement for this year would be the day im officially a wife to a wonderful man who i just met on one fine saturday and a day after, he handed his proposal to marry me :) within 2 weeks, his family came for adat berjarum-jarum and few weeks after we we're engaged. The rest was history :)

Share me your story!


Tuesday, December 27, 2011

December december

Assalamualaikum :)

It;s been awhile since my last proper post. I've been trying to find a right time to start blogging again. Its 11mins past midnight and my eyes are still wide open. This is the very first time after 9 months i've decided to switch on the pc after midnight, tempting to post something for this blog. 

We just arrived home 2 hrs ago after a great movie date - sherlock holmes! An amazing and brilliant movie genre. The best part was the unpredictable ending. Lol! If u havent watch this movie yet, make a move now! Book two tickets and surprise your other half for a movie date tomorrow night. After all it's almost the end of 2011, so unwind yourself and enjoy the last 5 days of December 2011 together! (nah belabih bunyinya. lol!). 

How i wish i could go for a vacation at this very moment! Hubby couldn't apply for his leave, so i didnt take any leave lah jua. Cuti without him, is like bread without butter. huhu....

InsyaAllah, better plans in few months time :)

Will post more soon, kana signal tido udah hehe. Until then, toodles :D

- Live. Love.Laugh xx -

Thursday, December 22, 2011

Latest wedding project

Alhamdulillah, another family member is getting married soon. Gonna be a really busy week to distribute the wedding invitations. Stay tune! :)

Saturday, December 17, 2011

December oh december

Alhamdulillah, as usual like every other year, november and december are always the busiest month for weddings couples. Kenapa nah? Coz its the perfect month to kawen. Hehe. Congrats to the cuzzies, extended families and friends. I have yet to post a proper blog here. Since im using my phone now (thank u apple for the apps), will post some of wonderful and beautiful events happening throughout the months. More to come though :)

Wednesday, October 12, 2011

Wedding favor

Salam all bees & bees to be. Alhamdulillah im back. It took me awhile to decide to continue blogging and sharing the wedding prep & experiences. InsyaAllah will be posting more pictures on some on-going wedding projects. I'm doing a favor for a lovely lady for her fiancee, and the event is next week! :D excited much! Mcm preparing for my own wedding rasanya. Lol! I thank you for the support on the previous post. Jazakallahu khair :)

Posted using Iphone

Thursday, May 26, 2011

"If Allah brings you to it, HE will bring you through it"

Bismillahi rahman nirrahim.


Salam All =)


Some of you might wonder why i closed this blog a week ago and you may also notice some entries/widget are now no longer available.


All praises to Allah, I was going through a difficult time.


Alhamdulillah, I have all the support and unconditional love from the family especially from hubby, parents and the in-laws. 


Now that i'm recovering, insyaAllah. All i wanted is to share part of my story during the 'dugaan'. Some of you might have the same experience as what i'm going through and wondered what went wrong. 


InsyaAllah, i hope that by sharing this part of story it will help to ease the difficulty. 
I've been searching for an answer for almost a week now. I've been flipping through books, analyzing virtual forums and searching thru the web for an answer, to a point that i wanted to send a message to one of the regional doctor to get the answers to all my question. 


And Masya Allah, when i stumbled upon this website, finally all my questions was answered.
*****

"Seorang wanita muda datang bersama suaminya berjumpa saya. Mukanya nampak agak sedih. Lalu dia duduk meceritakan pendarahan yang dialaminya.

Musibah atau rahmat?

Doktor, saya baru bernikah 5 bulan. Baru-baru ini saya saya miss period 14 hari, dan sudah buat ujian pregnancy dan ia positif. Masalahnya ada darah keluar dari kemaluan saya. Saya keguguran ke?”
Saya tidak berminat untuk bertanya lanjut mengenai masalah pendarahannya. Sebaliknya saya tersentuh dengan kesedihannya. Agaknya apa yang sedang difikirkan.
Doktor, saya memang harap-harap benar saya mengandung kali ini. Keluarga belah saya dan suami selalu bertanya. Saya harap kandungan ini boleh diselamatkan
Saya menarik nafas panjang. Saya cuba menyusun ayat untuk menjawab permintaannya.
Kalau tidak boleh diselamatkan, bagaimana?” saya cuba meneka fikirannya.
Saya amat berharap kandungan kali ini berjaya
Tapi kalau kandungan ini bermasalah, cacat..bagaimana?”
Apa maksud doktor?”
Ya lah, dia gugur sebab tak boleh nak survive, akibat cacat teruk. Atau bila dia dilahirkan mungkin dia tidak sempurna
Bam! Si suami menumbuk meja saya dan terasa gegarannya. Namun tidak sedikit pun menggegarkan iman saya. Saya pasti saya berkata benar. Mungkin saya tidak pandai pengolah perkataan saya.
Sudahlah, mari  kita balik. Tak guna bercakap dengan doktor sombong macam ni” teriak suami dan mengajak isterinya pergi.
Inilah kelemahan saya, menyampaikan mesej secara ‘menguji minda’. Saya banyak bertanya dan membuat pesakit berfikir dari memberikan keseluruhan fakta ‘terus ke mulut’nya.
Saya bencikan ‘spoonfed’, kerana akhirnya pesakit hanya menganggukkan kepala bukan kerana faham, tetapi kerana mahu menjaga hati saya. Akhirnya melakukan ‘kesalahan’ yang sama lagi dan lagi dalam penjagaan dan pencegahan penyakit.
Saya berfikir sendiri. Mengapa perlu sedih atas musibah yang kita tidak tahu kebaikannya? Mungkin apa yang dikatakan ‘musibah’ ini adalah rahmat sebenarnya.
Doktor, kalau saya tahu anak saya ini mempunyai masalah jantung yang kompleks, tentu saya dah minta doktor gugurkan. Kami berdua tak sanggup nak menjaganya setiap hari di hospital. Lebih-lebih lagi kami tidak ada wang untuk pembedahan anak saya ini”
Itu kata-kata seorang non-muslim yang ‘menyesalkan takdir’ apabila mendapat ‘musibah’ anaknya mempunyai penyakit jantung yang kompleks dan perlu tinggal di ICU serta memerlukan perbelanjaan besar untuk pembedahan.
Siapa menduga bayi dalam kandungan, yang sangat disayangi akhirnya dibenci kerana cacat dan tidak seperti yang diharapkan. Apakah kita tahu apa yang kita hadapi ini adalah musibah atau rahmat?
Mungkin bagi keluarga non-muslim tadi akan merasa keguguran anaknya adalah rahmat, jika dia tahu anaknya yang bakal lahir itu akan menghidap penyakit jantung yang kompleks.
Maka saya mahu pesakit faham bahawa setiap musibah yang menimpa tentu ada hikmahnya. Dan Allah akan menguji iman kita dengan memberikan kita ujian berbentuk nikmat dan musibah.
Firman Allah S.w.t, “ (Allah) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,” – Surah Al Mulk : Ayat 2

Pendarahan di awal kehamilan adalah musibah ?

Mari saya buktikan dengan fakta perubatan. Pendarahan di awal kehamilan adalah tanda biasa bagi seseorang yang keguguran.
Ia biasanya berlaku di awal kehamilan, iaitu selalunya dirujukkan kepada umur kehamilan bermula dari persenyawaan hingga ke umur kehamilan 20 minggu. Ketika itu janin di dalam rahem hanya mempunyai berat sekitar kurang 500 gm. 
Namun kita harus faham bahawa keguguran boleh berlaku sebaik saja persenyawaan berlaku dan wanita itu belum lagi sampai waktu kedatanga darah haids yang berikutnya. Maka mereka tidak menyedari bahawa mereka hamil dan mengalami keguguran.
Sebanyak 20% dari semua kehamilan berakhir dengan keguguran.
Dari jumlah keguguran ini 80% darinya berlaku pada bulan ke 2 atau ke 3 usia kehamilan. Ini menunjukkan bahawa keguguran adalah fenomena yang biasa terjadi di kalangan wanita yang hamil sehinggakan darah yang keluar akibat keguguran itu disangka darah haids.
Keguguran secara tidak sengaja dinamakan spontaneous abortion  berlaku tanpa dipinta. Ia boleh berlaku atas dua sebab sama ada masalah pada janin atau masalah pada ibu yang hamil itu.
Jika masalah keguguran ini berpunca dari janin di dalam rahem,  bermakna janin itu telah meninggal dunia dahulu dan kemudiannya dikeluarkan dari rahem. Ianya berlaku pada awal kehamilan.
Puncanya akibat kecacatan genetic pada janin itu sendiri. Oleh itu janin yang belum dibentuk anggotanya tidak boleh survive ketika di dalam rahem.
Maka janganlah bersedih atas ’musibah’ ini. Jika berlaku pembentukan anggota dan bayi itu lahir, kemungkinan keadaan bayi itu lebih menyedihkan kita kerana mungkin bayi itu cacat teruk atau mengalami masalah kesihatan yang serius. Maka berserahlah pada takdir Allah dan bersabarlah jika Allah telah menetapkan janin yang dihamilkan itu meninggal dunia semasa dalam kandungan lagi. Allah saja yang mengetahui nasib hamba-hambaNya.
Pendarahan yang berlaku pada keguguran di awal kehamilan selalunya sedikit. Namun ianya akan bertambah banyak. Ada kalanya wanita itu akan melihat darah beku yang berketul-ketul keluar dari kemaluannya. Sakit perut akibat pengecutan rahem akan menyusul apabila janin cuba dikeluarkan.
Jika keguguran disebabkan oleh ibu yang hamiljanin yang hidup dikeluarkan akibat aktiviti rahem yang tidak normal. Ini selalunya berlaku pada umur kehamilan selepas 13 minggu. Namun begitu selalunya janin itu meninggal dunia kerana stuktur anggotanya masih belum matang untuk hidup di dunia.
Puncanya ibu itu demam, atau jangkitan kuman toxoplasma, atau keadaan ketidakseimbangan hormone, atau masalah kelenjar thyroid, atau masalah pangkal rahem cervix yang tidak kuat, atau pembentukan uriplacenta di rahem yang kurang sempurna, atau kecederaan trauma pada perut ibu seperti ditendang atau jatuh, atau kecacatan pada rahem eg hypoplastic uterus, bicornuate uterus, septate uterus.  
Wanita itu akan merasa sakit dahulu sebelum keluar darah dari kemaluannya. Selalunya ia berlaku pada semester kedua selepas 14 minggu. Kesakitannya serupa dengan kesakitan hendak melahirkan anak.
Saya membuat kesimpulan bahawa keguguran berlaku di awal kehamilan adalah biasa berlaku. Ianya sesuatu yang tidak perlu dirisaukan jika umur kehamilan baru mencecah 13 minggu. Ini kerana faktor genetik janin itu yang tidak memungkin iaya hidup setelah dilahirkan ke dunia. Selalunya wanita akan mengalami pendarahan di kemaluan dahulu kemudian sakit perut.
Berbeza dengan keguguran yang berlaku selepas 13 minggu hingga 20 minggu. Ia lebih disebabkan masalah pada ibu yang hamil sama ada perseimbangan hormone atau struktur rahemnya yang tidak sempurna atau kecederaan trauma. Ia perlu dicari puncanya dan dirawat apatah lagi jika kegugran berlaku berkali-kali. Ia harus diikhtiarkan penawarnya.
Oleh itu para wanita yang keguguran di awal kehamilan tidak perlu berasa sedih terhadap ’musibah’ yang berlaku. Ia boleh jadi ’rahmat’ untuk mereka. Tiada apa yang boleh dilakukan (tiada ubat) jika kematian bayi itu disebabkan masalah genetik kerana itu dalam kawalan kuasa Allah. Tiada manusia yang boleh mengubah genetik yang telah di’kod’kan ke dalam janin itu.
Wa allahu a’lam.
Susunan : Dr Zubaidi Hj Ahmad (071010)


Read more: Here .
*****
Innalillahi wainna ilahi raji'un.
"We belong to Allah and to Allah we shall return."
I lost her at week 7 at 2.40pm on 19th May 2011.
InsyaAllah, semoga Allah s.w.t mengurniakan kesabaran and keredhaan kepada kami berdua diatas kehilangan nya. 
The Prophet s.a.w said , "If any Muslim man or woman suffers a calamity and keeps it in his memory, even if it happened a long time ago, saying each time it is remembered, "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" ('We belong to Allah and to Him do we return,') Allah, who is Blessed and Exalted will give a fresh reward each time it is said, equivalent to the reward when it happened." 




(Tirmidhi: Ahmad and Bayhaqi, in Shu'ab al-Iman, transmitted it.)

Monday, May 2, 2011

52 days & counting

Alhamdulillah. It has been a wonderful 52 days of married life =D

& Syukur Alhamdulillah, all the events went well as plan from Nikah to Berbedak and Sanding day. Since we had our basuh kaki (dad n mum balah tutong) and makan nasi temuan on same day of our sanding day, I must say, ngaleh ehh. But it’s all worth it! =D

Hi bees, sorry for the lack of updates. Didnt get the chance to spent more time online, since my chores makin bertambah. Hehe.

Will update more insyaAllah =)

Thursday, March 10, 2011

Minus One!


InsyaAllah, one more day to go for the wedding prep and on Friday 11th of March mudahan2 segala urusan berjalan dengan lancar. Aminn yarabbal alamin.

Today i had an appointment recommended by a close friend to meet Ms. J for a pre-wed getaway! hehe. Getaway packages includes facial & hair treatment, body massage + scrub, medi, pedi and hand & foot spa + paraffin.

I must say being a first timer to do hands and legs waxing was an experience indeed. Mcm kan bari pengsan rasanya. On the other hand, threading is less painful and membari kan tidur. 

Sunday, February 27, 2011

The Deen show

Stories of divorce and how to avoid it - For those who are married and wants to get married. This topic was also covered in pre-marriage course - week 3. Happy Sunday! =)


Saturday, February 26, 2011

Mama mia!



Anxiety kicks in & say hello to the butterflies. hehe, pakan =p  Yesterday countdown was 2 weeks to our Nikah date and today its minus 13 days. Yayy!I must say the stress started to level up again after the invitation cards unfortunate event. 

I did mentioned that im ready to get married last week kan, apparent im not ready yet when i made that statement. Now, Alhamdulillah we both just completed our Pre-Marriage Course last Monday. Then, i'm all ready and set for a Nikah, insyaAllah.

I would like to say thank you to all for the DOAs and for those wont be able to attend the wedding and sent their apologies - esp those yg due kan labour, Mudahan u guys murah beranak aminnn. I have 5 colleagues due on my wedding week, so double the celebration eh. Im excited for the wedding & u guys excited for the babies. hehe.

Alhamdulillah, I have completed 7 hantaran so far with minumum money spent on deco. Plus, we have our own gangsa - so i made used of it and save more kachings on rent charges =) 

I have few more other minor tasks to complete this week:
- meet up with the photogs.
- lunch out with the girls.
- fitting for nikah, berbedak & sanding bajus, all ready for collection by 5 march, insyaAllah.
- hunting for nikah + sanding shoes (i have them already, the simple ones but i wanted yg bling2. hehe)
- facial treatment + sauna + pedi + medi (basically pampering & treat myself. hehe)
- hair treatment

& date with the pengangun starts on wednesday night =)

Happy Weekend!

- Live. Love.Laugh xx

Wednesday, February 23, 2011

Friday, February 18, 2011

I lied..

... if i say im not nervous. 3 weeks and counting. Mudahan semua berjalan dengan lancar. aminnnn





Alhamdulillah, all the door gifts had been packed and im left with few invitations yet to be sent out, less than 10 to go and im all set, insyaAllah. 

I've also texted all my MUAs today and confirmed the dates, timing and venues =)

All i need now is my nikah dress, a husband to be and an imam and a big family family to be there on the special day. hehe. Will update more soon =)

- Live. Love.Laugh xx

Tuesday, February 15, 2011

Wedding invitations on the go.

Alhamdulillah, i've sorted almost 400 wedding invitations and few tens have been delivered since Sunday. Another hundred to go, insyaAllah.  Luckily, the namelists awal2 udah ready since oct/nov last yr, so ani yg tambah2 saja lagi yg kan di type and spare some jemputan kosong (without names) to the extended families, kes nda tau their full name. hehe. With the namelist ready and a printer, 50 paper stickers, a cutting mat and a cutter on my side, alhamdulillah managed to complete the first 300 invitation on day 1 =)

Plan for today? Continue antar the invitation to bandar & tutong, InsyaAllah. Mudahan2 perjalan berjalan lancar today. aminnnn

Til then, ladies~ toodles.

- Live. Love.Laugh xx

Sunday, February 13, 2011

Bridal Theme Concept

I love the concept of these rooms. So clean n neat, i'll say =)


 teal
 grey

 cream 
purple

- Live. Love.Laugh xx

Sunday, February 6, 2011

Sunday Shopping Spree

I just got back from bandar & tutong to get my berbedak gifts and some other stuffs for hantaran deco. My new card reader failed to operate - error to read the memory card and i still cant find my old card reader. Oh! seperti kami tidak ada jodoh. huhu. As soon as i found my old card reader or get the new card reader working normal, will share with u guys what i found and some stuffs that i bought =)

Til then, goodnite all =)

- Live. Love.Laugh xx

Wasiat Rasulullah SAW - Tentang Pengantin

Got this from my old blog & i wanted to share this to you! =)

WASIAT RASULULLAH S.A.W. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan : 
Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda : 

Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya.

Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh ( 70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu,! dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu : 
1. Susu 
2. Cuka 
3. Coriander (Ketumbar) 
4. Apple Masam 
Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?" 
Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak.”
“Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak." 
Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan)." 
Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna . 
Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran.

Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya." 
"WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."

Wallahu'aklam.

- Live. Love.Laugh xx

Thursday, February 3, 2011

Speechless..

Bismillahir Rahman Nirrahim
Iblis berkata: Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis (berserah kepada Allah) di antara mereka.
(QS: Shaad 38:82-83)
Ya Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani. Ya Allah, Engkau permudahan kan lah urusan2 hambaMu ini dan jadikan lah hambaMu ini sabar dan redha atas setiap ketentuan dariMU. Aminnn


We just finalized our print out for the invitation cards yesterday. I know, we got 37 days (and that was yesterday) left til the big day, and i have not sorted the invitations yet - everyone was complaining about it. And everyone commented that invitation should be out and distributed already by now. The pressure has reached its limit and i have no choice but to finalized the printing yesterday, without the confirmation of the hall =( 

Discussed with the family and fiance yesterday and its agreed that we opt to go for Plan B. Maybe its not our rezeki this time to use the hall. Waiting for the confirmation of the hall is really painful. I've contacted the management again yesterday and to date they havent got any formal dates yet. Tawakkal to Allah. Decision was made and insyaAllah, mudahan semoga urusan berjalan dengan lancar. Allah has better plans for us =)

Hopefully by next week, the invitations is ready and distribution can start soon. Alhamdulillah, i've prepared the namelist udah few months ago. So once invitations is ready, all we need to do is to stick it to the cards, sort it into categories - extended families, colleagues, ex colleagues, zone areas & districts. By sorting it into categories, insyaAllah it will be easier to distribute nanti. Aminnn.

The room is now ready but the furniture is not in yet. Received a call 2 days ago from the vendor.

"Vendor: Hello mIss. 

Me: Hello.

Vendor: This is from xxx furniture. 

Me: Oh yes, u kah yg call dr tadi? Sorry i was in a meeting. kenapa tu? (saw the screen with 3 mc)

Vendor: Sorry ah miss, boleh saya punya org deliver your furniture on saturday? Our truck full sudah mau hantar byk barang today. Saya takut itu truck penuh, nanti saya kasi masuk kita punya barang nanti rosak. 

Me: Apa pasal penuh. Last week kita org kasi tau mau hantar hari ini bah. 

Vendor: Itulah kami orang ada 2 truck saja, itu pasal saya mau runding sama kita, saya punya org hantar on saturday pasal saya mau hantar itu barang utk urg cina for CNY. 

Me: bah ok lah, u kasi hantar on Monday saja. Saturday tidak ada org dirumah. 

Vendor: Ok. saya punya org kasi antar kita punya barang morning lah. Thannk you. 


Me: OK. 

Did u realized, everytime we speak to other people, we tend to ikut cara urg atu becakap. Klu chinese jadi slang chinese, klu india gerenti jadi slang india. Weird isnt it? Tapi mcm tebiasa sudah. mcm penyeluru ada jua. hehe.


At least i have one thing that im not worried about - the room.

Here's a picture taken last week before the doa selamat. Im happy with the outcome, although was quiet unhappy with the floor the other day, It turns out to be great. Alhamdulillah =)


and the first formal visit - our manja pregnant cat =)


 - Live. Love.Laugh xx

Tuesday, February 1, 2011

The 44 Don't

Hello all brides to be =)


I have not update my recent activity between my last entry until today. But fret not, coz i'll be posting few entries soon =)


Just to share with all brides-to-be out there on some pantang larang bakal pengantin that ive shared with my colleagues last year. She was surprised that brides-to-be ada pantang larang and i bet some of u pun surprise. hehe =)


44 pantang larang bakal pengantin

(extracted from here)


Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.
1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.
3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.
4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.
5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.
7. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.
8. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.
11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)
13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.
14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.
16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.
17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.
18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.
19. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.
21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.
22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.
24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
26. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
27. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
28. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.
29. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.
30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.
31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.
32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.
33. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.
34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
36. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.

37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.
39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.
40. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
41. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.
42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.
43. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.
44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.


- Live. Love.Laugh xx



Sunday, January 23, 2011

Sneak Peek - The Chosen One & other arrangement

Visited the hall 3 weeks ago. Still waiting patiently for the confirmation. Mudahan its confirm soon. Aminn yarabbal alamin. 


So far, what we have to date:

1. Our Pre-Nikah dates - Alhamdulillah, both of us got the February slots. 
2. Caterer - Confirmed since September last year for all  the events.
3. Photogs - Confirmed for all events. Half payment made, so i dont have to worry on the big amount of balance =)
4. MUA - Confirmed for sanding.
5. Room renovation - Old room was demolished, rebuilt and extended. Completed last December. 
6. Room accessories - Includes laminated floorings, downlights, chandeliers and electric cables extended (a separate arrangement, since room renovation does not include this scope of work)
6. Bebedak and Sanding dress - Sent, confirmed and deposits made.
7. Berbedak accessories - Booked and deposit made. 
8. Other accessories - Bought the TV sets, air-con last december.
9. Pelaminan - Confirmed.
10. Bed - Payment made. Got a call from them today and was told, it has arrived. InsyaAllah, delivery is be made next week.
11. Mattress & customized wardrobe - 85% payment made. Mattress is ready since december and request them to hold and deliver with the wardrobe in feb. Wardrobe is only ready in Feb.
12. Door gifts - Nikah and Sanding done. Still deciding for berbedak + dikir gifts.
13. Floor lamps - bought and kept in existing room =)
14. Flower - bought a luggage of flowers for hantaran and room deco. 
15. Hantaran - got most of my hantaran ready for deco. Yet to get his stuffs.
16. Hantaran stands for her - booked.
17. Invitation Cards - draft completed. Still waiting for hall confirmation, latest by next week. Once confirmed, printing can start.
18. DIY bunga telur - In progress. 70% completed.

What needs to be done:

1. Send his & hers Nikah attire. Was supposed to sent it today, but i did my room spring cleaned instead.
2. Get confirmation from the MUA for Nikah & berbedak. Seriously regret for not settling this earlier =s
3. Bed covers for Nikah & Sanding.
4. Shoes - for all the events.
5. Get the wallpapers & curtain once the bedset is ready.
6. Side table + dress table - still searching for the right ones. Eyes caught on some furniture, but the prices are killing the budgets =( Wanted to customized this but havent got the quotation yet.
7. Get carpets for the room.
8. Frames for His & Her.
9. Get some styrofoam blocks + satins for his DIY hantaran. Get gangsa from nini and start building the structure.
10. Bi-weekly beauty treatment - including facials =)
11. Eat well & sleep well.

The outmost important thing - Tawakkal & Doa.  Mudahan semua urusan berjalan dengan lancar. Aminn yarabbal alamin.

- Live. Love.Laugh xx